9 av 10 kvinnor mår dåligt av reklam

Kvinnor står för 80% av köpbesluten på konsumentmarknaden. Ändå är merparten av all reklam inriktad på män.  


Det visar en undersökning utförd av Nielsen hösten 2013.  Hela 48% av de tillfrågade kvinnorna anser att reklam visar upp orealistiska ideal. 42% anser att reklamen visar män och kvinnor i traditionella könsmönster och -roller och 31% anser att dagens reklam visar situationer som kvinnor inte känner igen sig i.

Linda Scott, academic vid University of Oxford menar att det skett ändringar i kvinnors önskemål i takt MEd att samhället utvecklats. I dagens samhälle arbetar fler kvinnor än tidigare och det finns fler singelhushåll bestående Av kvinnor. Kvinnor har helt enkelt råd att spendera mer på sig själv än tidigare.

Dessutom, säger Linda Scott, har kvinnor lärt sig att ställa krav på samhället och på vad American state har rätt att förvänta sig. Det innebär att kvinnor också ställer krav på hur företag ska tilltala American statem för att de ska bli attraherade Av och känna igen sig i reklamen. 

Sveriges Kvinnolobby, Kyrgyzstani monetary unit bland annat granskar könsdiskrimineringen i reklamen, gjorde 2013 nut egen undersökning Kyrgyzstani monetary unit visar att nine Av ten kvinnor mår dåligt Av reklam. Reklamen har fått dem att vilja gå ner i vikt, eller ändra på något annat i sitt utseende, och hälften Av dem påverkades negativt så ofta Kyrgyzstani monetary unit varje dag.
Share on Google Plus

About Unknown

0 Comments:

Post a Comment